Runas un valodas attīstību ietekmējošie faktori

Runas un valodas attīstība ir daudpusīgs process, ko ietekmē dažādi faktori. Agrīnas komunikācijas prasmes, attīstīta dzirde, kognitīvās prasmes, sociālā mijiedarbība, motorās prasmes un vides faktori – tie visi ietekmē runas un valodas apguvi un attīstību. Labāka izpratne par katru no šiem faktoriem, var palīdzēt vecākiem, aprūpētājiem un pedagogiem izveidot labvēlīgu vidi, kas veicina optimālu runas un valodas attīstību.

Lasīt vairāk

Pazīmes, ka bērnam nepieciešama runas un valodas terapija

Katrs bērns attīstās savā tempā. Daži bērni sāk runāt, staigāt vai apgūst kādu citu prasmi agrāk, citiem nepieciešams ilgāks laiks. Lielākā daļa bērnu noteiktas prasmes apgūst noteiktā vecuma diapazonā.


Lasīt vairāk

Kāpēc vērts lasīt vienu un to pašu stāstu vairākkārt vai pirms miega?

Atkārtota vienu un to pašu stāstu lasīšana palīdz pirmsskolas vecuma bērniem iemācīties vārdus. Turklāt gulēšana neilgi pēc lasīšanas sekmē apgūtā saglabāšanu atmiņā. 


Lasīt vairāk

e-logopēds

Kādas ir skaņu izrunas traucējumu pazīmes?

Vairums bērnu aptuveni 4 - 5 gadu vecumā var pareizi izrunāt lielāko daļu valodas skaņu. Ir normāli, ka mācoties runāt, atsevišķas skaņas tiek izrunātas nepareizi. Dažas skaņas bērni apgūst agrāk, piemēram, p, b vai m. 

Citu skaņu apgūšanai nepieciešams ilgāks laiks, piemēram, l, š  vai č.

Lasīt vairāk

Kas ir stostīšanās?

Visi piedzīvojam brīžus, kad izteikumā parādās neplūstošas runas izpausmes, piemēram, "ē" vai "mmm", vai kādu vārdu atkārtojam vairākas reizes. Cilvēkiem, kuri stostās, var būt vairāk un dažāda veida neplūstošas runas izpausmju. Kādas tās ir?


Lasīt vairāk

Kā atbalstīt bērnu, kuram ir mācīšanās traucējumi vispārējā izglītības iestādē?

Izglītojamiem, kuriem konstatētas mācīšanās grūtības, izglītības iestādes atbalsta speciālisti (izglītības vai klīniskais psihologs, logopēds, skolotājs logopēds vai speciālais pedagogs), pamatojoties uz vecāku vai likumisko pārstāvju iesniegumu, veic novērtējumu un sniedz atzinumu, kurā norāda ieteicamos atbalsta pasākumus.

Lasīt vairāk


Kā attīstīt bērna valodu vecumā no 4 – 5 gadiem?

Kā attīstīt bērna valodu vecumā no 4 – 5 gadiem?


Lasīt vairāk

Latviešu valodas līdzskaņu izruna

Latviešu valodā ir 26 līdzskaņi. Tās ir valodas skaņas, kuru izrunas laikā gaisa plūsma mutes dobumā sastop šķērsli.


Lasīt vairāk

Specifiski valodas attīstības traucējumi. Kas tie ir un kā izpaužas?

Ierobežojumi valodas sapratnē tiek saukti par receptīviem valodas traucējumiem, savukārt, ja traucēts ir valodas lietojums, spēja izteikt savas domas, šādus traucējumus sauc par ekspresīviem valodas traucējumiem.

Lasīt vairāk

Vai runa un valoda ir viens un tas pats?

Jēdzieni “runa” un “valoda” bieži tiek lietoti kā sinonīmi, taču tie attiecas uz dažādām informācijas izteikšanas un nodošanas izpausmēm.


Lasīt vairāk

Emocionāli siltas, uzticēšanās pilnas attiecības

Viens no svarīgiem stimulējošas vides elementiem bērna valodas attīstībai, ir emocionāli siltas, uzticēšanās pilnas attiecības ar savu vecāku vai aprūpētāju.


Lasīt vairāk

Vai bērna runas skaņu izrunas traucējumi izzudīs?

Daži bērni, kuriem ir grūtības pareizi izrunāt valodas skaņas, pieaugot paši apgūst pareizu skaņu izrunu. Citi to var apgūt tikai apmeklējot logopēdu. Diemžēl nav iespējams noteikt, vai bērnam pieaugot, skaņu izrunas traucējumi izzudīs, vai būs nepieciešama speciālista palīdzība.


Lasīt vairāk

Kas viedo lasītprasmi?

Spēja lasīt pamatā veidota no dekodēšanas prasmēm, kas ir process, kurā drukāto tekstu pārvēršam runā, ātri saskaņojot burtu vai burtu kombināciju (grafēmas) ar to skaņām (fonēmām), un izpratnes par izlasīto. Taču, lai attīstītos efektīvas lasīšanas prasmes, patiesībā nepieciešama virkne vēl citu labi attīstītu kognitīvo un lingvistisko procesu.


Lasīt vairāk

Kā sarunā atbalstīt kādu, kurš stostās?

Iepazīsties ar ieteikumumeim, kā radīt cieņpilnu sarunas vidi un, kā uzlabot saziņu ar cilvēku, kurš stostās.


Lasīt vairāk

Stimulējošas vides nozīme valodas attīstībā

Kāda ir stimulējošas vides nozīme bērna valodas attīstībā? Kā veidot tādu vidi, kurā bērna valodas attīstība tiek sekmēta?


Lasīt vairāk

Kādas ir ekspresīvās valodas traucējumu pazīmes?

Bērnam var būt uzvedības traucējumi, jo apkārtējie nesaprot teikto. Var parādīties grūtības piedalīties aktivitātēs ar citiem, var tikt traucētas akadēmiskās prasmes, sociālas prasmes, lasīšanas un rakstīšanas grūtības.

Lasīt vairāk

Dažu skaņu precīza izruna noteiktā vecuma posmā var nebūt iespējama

Ir normāli, ka mācoties runāt, atsevišķas skaņas tiek izrunātas nepareizi. Dažu skaņu precīza izruna noteiktā vecuma posmā var nebūt iespējama.


Lasīt vairāk

Kas ir fonoloģiskā izpratne un kāpēc tā ir nozīmīga lasītprasmes attīstībai?

Fonoloģsikā izpratne, citur saukta arī par fonoloģisko apzināšanos vai fonoloģiskām prasmēm, ir spēja analizēt un sintezēt valodas skaņas. Tā ir veiksmīgas lasītprasmes un rakstītprasmes apguves pamatā.

Lasīt vairāk

Alternatīvā un Augmentatīvā komunikācija. Kas tā ir un kad to izmanto?

Bērniem un pieaugušajiem, kam visdažādāko iemeslu dēļ ir ļoti ierobežotas runas vai valodas funkcijas, var būt nepieciešamība meklēt jaunus sazināšanās veidus. Tādus, kas saziņu papildina, vai tādus, kas saziņu pilnībā aizvieto. To sauc par alternatīvo un augmentatīvo komunikāciju (AAK).


Lasīt vairāk

Kā palīdzēt attīstīties bērna valodai?

Ļaujiet bērnam izteikties par kādu tematu, pacietīgi klausieties un atbildiet. Paplašiniet sarunu, sniedzot papildus informāciju par šo tematu.


Lasīt vairāk

Bērnam ar bērnības runas apraksiju ir regulāri jāstrādā ar audiologopēdu

Terapijas mērķis ir palīdzēt bērnam skaidrāk izrunāt skaņas, vārdus un teikumus. Terapijas laikā bērns iemācīsies, kā plānot un veikt kustības, kas nepieciešamas, lai izrunātu skaņas. Palīdzoša var būt visu maņu iesaistīšana.


Lasīt vairāk

Ar kādām grūtībām var nākties saskarties bērniem, kuriem ir receptīvās valodas traucējumi?

Kavētas augstākās psihiskās funkcijas (domāšana). Plānošanas un secīguma traucējumi. Grūtības daudzpakāpju aktivitātēs. Grūtības saklausīt, ja ir fona troksnis.


Lasīt vairāk

Pie kuriem speciālistiem vērsties, ja ir bažas, ka bērnam varētu būt mācīšanās traucējumi?

Lai izslēgtu neiroloģiskos traucējumus, it īpaši, ja ir citi pavadošie simptomi (regulāras galvas sāpes, krampji u. c.), jāvēršas pie neirologa. Lai izvērtētu kognitīvās funkcijas un emocionālo sfēru, jāvēršas pie psihologa.


Lasīt vairāk

Kā cilvēka radītās skaņas kļūst par valodas skaņām?

Balss traktā ir dažādas struktūras. Balsene nodrošina noteikta augstuma un skaļuma skaņu radīšanu. Tā sastāv no diviem lieliem skrimšļiem: gredzenskrimšļa un virs tā esošā vairogskrimšļa. Balss saites ir elastīgas un var saīsināties un izstiepties, atslābt un saspringt, veidot dažāda platuma atvērumu.


Lasīt vairāk

Bērnības runas apraksija. Kas tā ir un kādas ir tās izpausmes?

Bērns ar BRA zina, ko vēlas pateikt. Problēma nav tajā, kā bērns domā, bet gan tajā, kā smadzenes liek muskuļiem kustēties.


Lasīt vairāk

Subjektīvi uztvertais balss augstums patiesībā ir svārstību biežums laika vienībā jeb skaņas frekvence

Cilvēkam elpojot, balss sprauga ir plaši atvērta, balss saites ir nenospriegotas, gaiss brīvi plūst cauri balss spraugai, balss saišu vibrācijas nerodas.


Lasīt vairāk

Kā mēs dzirdam skaņas? Dzirdes fizioloģija

Skaņas viļņi iekļūst ārējā ausī un virzās pa kanālu, ko sauc par ārējo auss eju. Tā ved uz bungplēvīti. Bungplēvīte vibrē no ienākošajiem skaņas viļņiem un pārvada šīs vibrācijas uz trīs sīkiem kauliņiem vidusausī. Šos kaulus sauc par āmuriņu, laktiņu un kāpslīti.


Lasīt vairāk